A CERHA HEMPEL Dezső és Társai versenyjogi csoportjának ügyvédei képviselték az Alza.hu Kft.-t és az Alza.cz a.s.-t („Alza”) abban a Gazdasági Versenyhivatal („GVH”) által a mai napon lezárt fogyasztóvédelmi tárgyú eljárásban, melyben a hatóság kötelezte az Alzát az általa önként felajánlott kompenzációs csomag teljesítésére. Az Alza vállalta, hogy a 2019. évben nála vásárlást bonyolító természetes személy fogyasztókat egy „3000” Ft-os kuponnal kompenzálja, amennyiben a kupon kiküldését követő egy éven belül 10 000 Ft felett vásárolnak az alza.hu webáruházban vagy az Alza applikáción keresztül. A kompenzációs vállalás garantált minimum összege 450 millió forint, ami azt jelenti, hogy amennyiben a fogyasztók által felhasznált kuponok értéke az egy éves időszakon belül végül nem éri el ezt az összeget, a vállalkozások a maradványösszeget egy kiegészítő eljárás keretében juttatják majd el a vásárlóiknak.

A GVH eljárásában azt vizsgálta, hogy az alza.hu oldalon egyes termékek mellett korábban megjelenő, készletfogyással és a termékek iránt érdeklődő vásárlók számának feltüntetésével kapcsolatos értékesítési módszer megtévesztő és sürgető jellegű-e.

A GVH a felajánlott kompenzáció elfogadása mellett 40 000 000 Ft bírságot szabott ki az Alzával szemben. A GVH által végül kiszabott büntetés az ügy során kibocsátott előzetes álláspontban (mely egy rossz analógiával leginkább a „vádiratnak” feleltethető meg) „előrevetített”, a GVH gyakorlatában immár szokásosnak tekinthető, „csillagászati” bírságösszeghez képest jelentősen kedvezőbbnek mondható. A komoly bírságcsökkentésben nagy szerepet játszott az Alza által előterjesztett kompenzációs csomag mellett az is, hogy a vállalkozások a jogsértéseket elismerték és lemondtak a bírósági jogorvoslatról, valamint a kifogásolt magatartással a GVH eljárásának megindulását követően szinte azonnal felhagytak. Ezenkívül segítette az eljárás Alza számára kedvezőbb kimenetelű lezárását az is, hogy az Alza az egész eljárás során a GVH-val mindenben maximálisan együttműködött.

Irodánk álláspontja szerint a GVH által képviselt új irány, mely lehetővé teszi a fogyasztók részére felajánlott közvetlen jóvátétel bírságcsökkentéssel történő honorálását, mindenképpen előremutató, fogyasztóbarát és társadalmilag is igen hasznos. A kompenzáció társadalmi haszna érzékelhető, hiszen a fogyasztók számára közvetlen előny származik belőle, hiszen ennek révén kevesebbe kerülnek az általuk a webáruházból megvásárolt termékek. Bár a vállalkozások számára a kompenzációs csomag teljesítése is érzékelhető anyagi teher, mégis, a közvetlenül saját vásárlók részére visszajuttatott összeg kisebb presztízsveszteséggel jár, mint egy pusztán versenyfelügyeleti bírságot tartalmazó ügyzáró döntés.

A GVH-nak meglátásunk szerint azért kedvezőbb a vállalkozások együttműködésével zárni az ügyet, mert amennyiben (és a legtöbb esetben) azokat a GVH a jogorvoslatról történő lemondással együtt fogadja el, a GVH-nak nem kell költséges, időigényes és gyakran bizonytalan kimenetelű bírósági eljárásba bocsátkoznia az eljárás alá vontakkal. Amennyiben a vállalások megsértésének gyanúja felmerül, a GVH utóvizsgálatban ellenőrizheti a teljesítést, és szankcionálhatja, ha a vállalkozás nem tartja magát a vállalásaihoz.

Az Alzával szemben folytatott eljárás tanulsága, hogy tanácsos fogyasztóvédelemben és a GVH eljárásaiban jártas szakemberrel folytatott konzultációt követően már az eljárás legelején stratégiát választani és erre felépíteni az egész eljárás során a vállalkozás beadványait, hatósággal való kommunikációját” – vonta le az ügy fő tanulságát dr. Kocsis Márton, a CERHA HEMPEL versenyjogi csoportjának vezetője. „Amennyiben a választott stratégia az együttműködés (elismerés, kompenzáció stb.) a hangsúlyt inkább az önként felajánlott vállalások nagyon részletes kidolgozására érdemes fordítani, és kevésbé a védekezésre, valamint a hatóság jogi álláspontjának ellenbizonyításra.” – tette hozzá a CERHA HEMPEL fogyasztóvédelmi szakértője.

Irodánk legfontosabb üzenete, tanácsa ugyanakkor továbbra is az, hogy egy-egy új értékesítési megoldás vagy reklámkampány indulása előtt érdemes szakemberrel konzultálni, hogy az esetleges jogszabályi megfeleléssel kapcsolatos hiányosságokra minél hamarabb fény derüljön, és megelőzhető legyen egy hosszadalmas és költséges hatósági eljárás.

Büszke vagyok irodánk versenyjogi és fogyasztóvédelmi szakembereinek újabb szép sikerére!” – tette hozzá dr. Polauf Tamás, a CERHA HEMPEL partnere. „Az Alza-ügy lezárása remek példája annak, hogy egy széleskörű és különböző területeken tapasztalatokkal bíró kollégákból álló csapat – melyben volt hatósági, bírósági szakemberek dolgoznak együtt évtizedes ügyvédi tapasztalattal bíró szakértőkkel – mi mindent érhet el a komplex jogi és üzleti gondolkodás segítségével. A CERHA HEMPEL versenyjogi csoportja ilyen csapat! Ugyanakkor ügyfelünk, az Alza megingathatatlan szabálykövetésre való törekvése és a hatósággal való teljeskörű együttműködés őszinte szándéka nélkül nem sikerült volna elérnünk a célunkat, ezért pedig elsősorban az Alza jogi csapatát illeti a dicséret!” – zárta gondolatait dr. Polauf Tamás.

A CERHA HEMPEL részéről dr. Kocsis Márton, dr. Priskin Boglárka, dr. Osztheimer Márton és dr. Pintér Anna vettek részt a munkában.

 

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás