Szeptember 27-én az Európai Unió Bizottsága bejelentette, hogy több mint 880 millió €-s bírságot szabott ki a Scania svéd autóipari vállalatra, mivel az részt vett a 14 éven (1997-2011) át tartó kamion-kartellben. A kartell a közép és nehéz tehergépkocsik („medium and heavy trucks”, 6 tonna össz-súly fölötti kamionok) árát határozta meg az EGT területén. A Scania büntetésével együtt az egész kamion kartellre kiszabott bírság rekordot döntött, a 3,8 milliárd eurós összeggel. Ez az összeg több mint a duplája az előző rekordnak, ami 2012-es katódsugárcső kartell volt, 1,4 milliárd € összbírsággal (érdekesség, hogy a CHSH ez utóbbi kartell magyar szatellit eljárásában képviselte az egyik gyártót). A döntés jól mutatja, hogy a Bizottság mennyire komolyan veszi a versenyjogi szabályok megszegését.
A Bizottság vizsgálata, akkor indult meg, amikor a kamiongyártó MAN engedékenységi kérelmében bejelentette neki a kartellt. A MAN, a DAF, a Daimler, az Iveco és a Volvo/Renault valamint a Scania ármegállapodást kötöttek a közepes és nehéz tehergépkocsikra nézve. A MAN az együttműködéséért teljes mentességet kapott a bírság alól. A többi gyártó egyezségi eljárás („settlement”) keretében korábban elismerte a kartellben való részvételét, így egyaránt 10 %-os csökkentést kaptak a bírság összegéből, amelyet 2016 nyarán szabott ki a Bizottság. A Scania elhatárolódott az egyezségtől, így ellene a normál kartell eljárási szabályok alapján folyt tovább.
A Bizottság a vizsgálata során feltárta, hogy a Scania és a többi érintett gyártó felsővezetői szinteken cserélt információkat, iparági vásárok alkalmával személyesen, telefonbeszélgetések vagy elektronikus üzenetek útján. Megállapítást nyert:
– a gyártók egyeztették a kamionok nagykereskedelmi árait az EGT területén;
– a gyártók egyeztetett időpontban vezették be az új károsanyag-kibocsátási technológiákat, azért, hogy éppen csak megfeleljenek a folyamatosan szigorodó uniós emissziós elvárásoknak, továbbá, hogy az új technológiák költségeit áthárítsák a vevőkre.
Az eset azért is figyelemreméltó, mert az összejátszás hosszú időn át, 14 éven keresztül zajlott és az egész EGT területét lefedte. A Bizottság rámutatott, hogy a kartell tagjai állítják elő az Európában eladott kamionok 91 %-át, az egyeztetett eladási árakkal megkárosítva az ügyfelek széles körét. A másik fontos következmény, hogy az illegális kartell-megállapodás bizonyított ténye feljogosítja a teherautók vásárlóit, lízingelőit és tartós bérletbe vevőit, hogy kártérítési igénnyel álljanak elő. Ennek anyagi konzekvenciái csak a jogerős befejezés után benyújtott kárigények után számszerűsíthetőek, de az biztos, hogy a gyártók kálváriája nem ért véget a rekordösszegű közigazgatási bírsággal, a kamionok vevőinek kárigényei sokszorosára rúghatnak az eddig befizetett büntetésnek.
A Scania a várakozásoknak megfelelően megerősítette, hogy fellebbez a Bizottság határozatával szemben, vagyis az ügy végére még hosszú időn keresztül nem kerülhet pont.
A cikk szerzője Dr. Kocsis Márton, a CHSH Dezső versenyjogi csoportjának vezető ügyvédje.